Exhibition dates and more

If you would like to receive my newsletter please sign up here













COMING UP

SWR2 Radio Interview
“Zeitgenossen” Hannah Cooke interviewed by Dietrich Brants
Date: Saturday 3.2.2024
Time: 5:05 p.m

EN
Can a woman only be successful in the art world if she remains childless?
remains childless? In her work “Ada vs. Abramović”, Karlsruhe-based artist Hannah Cooke criticizes her world-famous colleague Marina Abramović after the performance artist stated in an interview that children would prevent female artists from being as successful as men. In a re-enactment, she sits opposite her, holding her daughter Ada in her arms and breastfeeding her. This earned her a nomination for the “Mother Art Prize”. She also questions the male-dominated cult of genius in art, for example in Picasso’s work.

DE
Kann eine Frau im Kunstbetrieb nur Erfolg haben, wenn sie kinderlos
bleibt? In ihrer Arbeit „Ada vs. Abramović“ kritisiert die Karlsruher Künstlerin Hannah Cooke ihre weltberühmte Kollegin Marina Abramović, nachdem die Performance-Künstlerin im Interview erklärte, Kinder würden Künstlerinnen daran hindern, genauso erfolgreich zu sein wie Männer. In einem Reenactment sitzt sie ihr gegenüber, hält ihre Tochter Ada im Arm und stillt sie. Damit wurde sie für den „Mother Art Prize“ nominiert. Auch den männlich geprägten GenieKult der Kunst, zum Beispiel bei Picasso, befragt sie in ihren Arbeiten.

PAST EVENTS



Am Freitag den 27.10.2023 eröffnen wir ab 18.30 Uhr die Ausstellung 
ON/OFF – Questions of Timing.

Es werden Arbeiten von James Beatham (Berlin), Hannah Cooke (Karlsruhe), Saskia Fischer (Stuttgart), Kilian Kretschmer (Karlsruhe), Milad Nemati (Berlin), Sibylle Wagner(Berlin) gezeigt, deren Arbeiten von den ato-Kunstagentinnen Naama Rahamim und Norina Quinte kuratiert wurden.

Wie beeinflusst die Dauer der Kunstbetrachtung unsere persönliche Wahrnehmung? Wie können Konzentration und Fokus innerhalb einer Ausstellung durch Reduktion und Rhythmus intensiviert werden? Inwiefern verändert sich die Wahrnehmung in einer Ausstellung, wenn die Kunstwerke von den Betrachter:innen in unterschiedlicher Reihenfolge gesehen werden? Ist das Betrachten von Kunst letztendlich auch eine Frage des Timings?  
Besucher:innen der Ausstellung sind eingeladen, einem 90-minütigem Takt zu folgen: Anstelle einer simultanen Werkschau ermöglicht ON/OFF – Questions of Timing eine nacheinander gesteuerte Betrachtung der einzelnen Arbeiten. Jenes bewusste Einschränken des Gezeigten beeinflusst die Kunsterfahrung, verändert die Stimmung im Innen- und Außenraum kontinuierlich und verweigert sich der konventionellen Reizüberflutung.
Eine Einladung an Besucher:innen, den eigenen Fokus zu schärfen, gewohnte Betrachtungsmuster und -geschwindigkeiten zu überdenken und Kunstwerke intensiver erleben zu können.
Wir freuen uns sehr, mit euch konzentriert Kunst zu erleben und an einem besonderen Ort in Berlin anzustoßen!
 
Opening am 27.10.2023 ab 18.30 Uhr
Mit einer Soundperformance von Constanze Zacharias (Weimar) ab 20 Uhr und DJ-Set im Anschluss

Weitere Öffnungszeiten:
Freitag 03.11.2023 18—22 Uhr
Samstag 04.11.2023 18—22 Uhr
Freitag  10.11.2023 18—22 Uhr
Samstag 11.11.2023 18—22 Uhr
Freitag  17.11.23 18—23 Uhr (Finissage mit DJ-Set)

Schau Fenster: Lobeckstr. 30 – 35, Berlin


Hannah Cooke
Creatures

Zur Eröffnung der Ausstellung anlässlich der Berlin Art Week am 
Donnerstag, den 14. September 2023, von 16 – 21 Uhr
sind Sie und Ihre Freunde herzlich eingeladen.

Die Galerie ist vom 15. – 17.9.23 von 11 – 16 Uhr geöffnet.
Weitere Öffnungszeiten nach terminlicher Vereinbarung.

Laufzeit: 15.9. – 28.10.23

Galerie Kai Erdmann
Schweidnitzer Str 17 · 10709 Berlin

https://www.galeriekaierdmann.de/exhibitions/current/


HOW TO FACE PICASSO

OPENING: 12 May 2023 at 6 pm
EXHIBITION: 13 May to 15 October 2023

2023 marks the 50th anniversary of Pablo Picasso’s death. The view of the artist’s life and work has changed again and again over the past decades. In the wake of the MeToo movement, the Spaniard’s relationship to women has been increasingly brought into focus in the recent past. From a feminist perspective, one can certainly ask whether the staging and celebration of Picasso as a “genius” thwarts a fundamental questioning of his misogynistic attitude and whether it is not time to also address this in exhibitions. In the case of Picasso in particular, the topic is of special relevance. After all, his life and work are closely linked. So should works such as “Minotaur raping a woman” still be shown today without commentary in exhibitions of his work, or should Picasso’s problematic dealings with his lovers and wives be addressed more strongly instead?
Taking these questions and the anniversary year as an occasion, the Kunstmuseum Heidenheim has invited the artist Hannah Cooke to create works and an exhibition on the subject. How to Face Picasso takes up the challenge of a young, female commentary on the artist of the century. For the show, Cooke developed textile works, the so-called Red Flags. In compressed form, the sewn works refer to anecdotes in Picasso’s life or are sensual-aesthetic approaches to a possible change of perspective. That Cooke chose the textile as his medium is no coincidence. For one thing, it is often associated with the feminine. But it is also one of the artistic techniques with which Picasso never consciously concerned himself, so that it does not compete with his other materials. Furthermore, the Red Flags also allow for a different presentation than that offered by the Kunstmuseum’s collection of posters and prints. Suspended freely from the ceiling, they leave the walls on which Picasso’s works previously hung exposed. Leaving walls free is also a theme of the show in another way. For in addition to his own works, Cooke is also making a statement with his own curatorial concept.
The exhibition How to Face Picasso is supported by the Innovation Fund for Art of the Baden-Württemberg Ministry of Science, Research and the Arts.

Text: Marco Hompes, Heidenheim Art Museum
Graphic design: Erik Schöfer

DIRECTIONS & CONTACT
Art Museum Heidenheim
Marienstraße 4
89518 Heidenheim a. d. Brenz

OPENING HOURS
Tuesday, 11 a.m. – 5 p.m.
Wednesday, 1 – 7 p.m.
Thursday to Sunday, 11 a.m. – 5 p.m.


https://kunstmuseum-heidenheim.de/hannah-cooke/


until 1st of April 2023
“Point of View”
Fruchthalle Rastatt